Baka, baka

För någon dag sedan föreslog min mamma att vi skulle baka. Lite smått förvånat svarade jag att det gjorde jag gärna, så vi satte igång att planera vad vi skulle försöka oss på.
Ganska snart var det stora beslutet fattat; på lördag skulle vi baka kanel- och vaniljbullar.


Efter- och förebild på smeten/degen, samt en mycket gammal kokbok som vi ritade i mär vi var små ^^

Eftersom att degen/smeten ska stå och jäsa i ungefär fyrtio minuter fick vi hitta på lite annat emellan, och när den äntligen var klar var det bara att börja kavla igen - något jag iallafall inte gjort på ganska länge.




Happy tyckte att allting var jätteroligt och väldigt intressant! :)


Vaniljbullar - före och efter


Vi råkade baka en sälbulle också.. Men den blev väldigt häftig ;)


Såhär mycket ändras bullarna på bara någon minut - tre av bilderna lyckades jag to.m fota samma sekund, utan att veta om det ^^


Bullarna blev faktiskt riktigt bra - de bästa smakade i princip likadant som de man köper, så vi är nöjda :) Vi gjorde två satser, och det blev mellan 70-80 stycken, så nu har vi så det räcker länge, ingen behöver gå hungrig, och jag skulle kunna äta ihjäl mig, lätt! (med sällskap av hundarna).

Eftersom att jag är så störd brukar det ofta bli ett helt fotoprojekt när jag ska baka, haha ^^ Ni fick en noggrann dokumentation här! ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0